itsjustaman.blogg.se

2020-12-20
12:39:13

Det handlar inte bara om dig själv...

Jag förstår att många har det tufft just nu, både mentalt och ekonomiskt.
Många har blivit av med sina jobb, har mindre att leva på och alla högtider gör det inte lättare samtidigt som det kanske inte finns lika mycket jobb att söka.
Ekonomi är på ett sätt rätt komplicerat och på ett sätt enkelt.
För många företag är det minst lika tufft just nu som för många människor, folk vill inte bli av med sina jobb samtidigt som de inte heller vill spendera pengar av rädsla ifall de skulle bli av med sina jobb. I mitt jobb kan jag dagligen höra från folk som vill att de ska ha det ena gratis, slippa det andra och som enda skäl är det är pandemin.
Jag beklagar som sagt om många har det tufft just nu, men så funkar inte riktigt ekonomi och speciellt inte om ett företag skall kunna vara kvar och kunna fortsätta erbjuda jobb & lön för sina anställda när livet börjar gå mot det normala igen. Väldigt kortfattat: får ett företag in mindre inkomster så får detta olika följder: besparingar måste göras för att de inte skall gå i konkurs och vad för besparingar då? Jo folk som sägs upp, intervjuer som ställs in, de som är kvar måste göra mer jobb som i längden kommer att leda till fler sjukskrivningar. Tankesättet att allt ska vara gratis håller tyvärr inte då det i längden leder till större arbetslöshet. Det tankesättet hade man kunnat tänka om allt just nu: matvaror ska vara gratis, ingen hyra skall tas ut, kollektivtrafik ska vara gratis och för en kort period hade det kunnat funka men inte ett helt år.
Att höja sina priser just nu tycker jag inte någon skall göra just nu men att släppa det helt och låta allt vara gratis funkar tyvärr inte.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: